Aktualności

Jest tak sobie

 

 

Jest tak sobie

XXXIII Warszawskie Spotkania Teatralne podsumowuje Jacek Wakar w Dzienniku Gazecie Prawnej.

Warszawskie Spotkania Teatralne odbijają stan polskiego teatru. Tegoroczna 33. edycja festiwalu zapamiętana zostanie jako przejściowa. Jego organizacją zajął się na powrót Teatr Dramatyczny, a nie -jak w ostatnich pięciu latach - Instytut Teatralny, co wzbudziło niechęć części środowiska. Wiadomo: Tadeusz Słobodzianek zamiast Macieja Nowaka. Nie podzielam tych pretensji, bo pod nowym kierownictwem przegląd przestał nareszcie być imprezą o zabarwieniu przede wszystkim ideologicznym. Dość przypomnieć, że poprzednie Spotkania upłynęły pod znakiem erupcji akcji "Teatr nie jest produktem, widz nie jest klientem". O przedstawieniach dyskutowano znacznie mniej. W dodatku - idę o zakład - gdyby festiwal pozostał pod skrzydłami Nowaka, zapewne jakieś 70 proc. programu zostałoby niezmienione. Zobaczylibyśmy prawdopodobnie jeden lub dwa tytuły z Wałbrzycha, może jeszcze silniejszą reprezentację miałby wrocławski Teatr Polski. Ot i różnica.

Inna sprawa, że tegorocznemu festiwalowi zabrakło wyrazistości. Chcąc zaprezentować to, co najchętniej nagradzane i oglądane w kraju, skupił się przede wszystkim na głównym nurcie, eliminując w sporym stopniu projekty ryzykowne, wręcz bezczelne. Nie twierdzę, że ryzyko zawsze jest wartością samą w sobie, ale temperatura przeglądu nieco się przez to obniżyła. Każdy, kto na co dzień ogląda spektakle w kraju, mógłby ułożyć sobie własny program Spotkań. Selekcjoner Jacek Rakowiecki chciał połączyć ogień z wodą, z jednej strony stawiając Klatę oraz Strzępkę z Demirskim, a z drugiej Mikołaja Grabowskiego. Kłopot w tym, że w ostatnim sezonie przygotowali oni swoje słabsze inscenizacje albo na słabsze wskazał selekcjoner. W efekcie zwycięzcą przeglądu okazał się łódzki Teatr Jaracza, który pokazał "Posprzątane" Mariusza Grzegorzka (na zdjęciu) oraz "Króla Ryszarda III" Grzegorza Wiśniewskiego, a największym zaskoczeniem - "Filoktet" Sofoklesa z wrocławskiego Teatru Polskiego. Barbara Wysocka wykroiła z antycznej tragedii współczesny traktat o winie i odpowiedzialności, stawiając na jasność i lakoniczność przekazu. Choć oczywiście każdy układa sobie własny ranking. Z czasem Spotkania w nowej formule okrzepną. Mimo niesprzyjającej atmosfery już teraz przestały być ciekawostką dla wtajemniczonych, otwierając się na szeroką publiczność. A że zabrakło emocji? Te dają arcydzieła, a ich zabrakło. Taki czas. Taki sobie.


 

Nagrody TeatrdlaWas przyznane spektaklom 33.WST

 
 
Nagrody TeatrdlaWas przyznane spektaklom 33.WST
 
 
 
Recenzenci serwisu Teatr dla Was akredytowani podczas 33. Warszawskich Spotkań Teatralnych podsumowali imprezę organizowaną przez Teatr Dramatyczny w Warszawie, przyznając tradycyjnie już tzw. Naj Naj Naje. W ten sposób powstał subiektywny ranking tego, co dziennikarzom współpracującym z TdW podobało się najbardziej, a co najmniej.


Najlepszy spektakl
„Pieśni Leara” / reż. Grzegorz Bral / Teatr Pieśń Kozła z Wrocławia

Najlepsza adaptacja
Tomasz Śpiewak / „Korzeniec” / Teatr Zagłębia w Sosnowcu
„Filoktet” / reż. Barbara Wysocka / Teatr Polski we Wrocławiu

Najlepsza reżyseria
Mariusz Grzegorzek / „Posprzątane” / Teatr im. Jaracza w Łodzi
Barbara Wysocka / „Filoktet” / Teatr Polski we Wrocławiu
Grzegorz Wiśniewski / „Król Ryszard III” / Teatr Jaracza w Łodzi

Najlepszy aktor w roli głównej
Marcin Czarnik / Filoktet / „Filoktet” / reż. Barbara Wysocka
Marek Kałużyński / Ryszard / "Król Ryszard III" / reż. Grzegorz Wiśniewski / Teatr im. Jaracza w Łodzi

Najlepsza aktorka w roli głównej
Gabriela Muskała / Virginia /, Justyna Wasilewska / Matilde /  „Posprzątane” Sarah Ruhl

Najlepszy aktor w roli drugoplanowej
Michał Staszczak / Buckingham / - "Król Ryszard III"

Najlepsza aktorka w roli drugoplanowej
Justyna Szafran / matka Wiktora /  "Frankenstein" / TM Capitol we Wrocławiu
Matylda Paszczenko / Małgorzata / „Król Ryszard III”
Agnieszka Kowalska /Ana/  „Posprzątane”

Najlepsza scena
"Frankenstein" / scena grzybobrania w lesie z udziałem Agaty, żony Ślepca / Justyna Antoniak

Najciekawszy ruch sceniczny
Beata Owczarek i Janusz Skubaczkowski / "Frankenstein"
Rafał Urbacki / "Położnice szpitala św. Zofii"

Najlepsza gra świateł
Grzegorz Wisniewski / "Król Ryszard III"
Justyna Łagowska / „A ja, Hanna” /  Teatr im. Kochanowskiego w Opolu

Najlepsza scenografia
Grzegorz Wiśniewski / „Król Ryszard III"
Michał Urban / "Komedia obozowa"/ Teatr im. Modrzejewskiej z Legnicy

Najlepsze kostiumy
Elżbieta Rokita / "Komedia obozowa"

Najlepsza muzyka
Jean-Claude Acquaviva, Maciej Rychły / „Pieśni Leara”

Najlepszy teatr / zespół
Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi

Specjalne wyróżnienie
Ewa Skibińska / Tamora / "Titus Andronicus"

Niespodzianka
Było eklektycznie, i dobrze… Ale bez zaskoczenia!
"Frankenstein" / dobre bo polskie; potrafi ująć nawet przeciwnika musicali

Tajemnica
Justyna Wasilewska / ogromny potencjał aktorski
Od teatru/kultury nie należy oczekiwać wysokich zysków. Ale jakie były ogólne koszta WST? Dzisiaj dają, jutro zabiorą…

Rozczarowanie
„Wiśniowy sad” / reż. Paweł Łysak/  Teatr Polski w Bydgoszczy
"Położnice szpitala św. Zofii" / Paweł Demirski

Malina/Skandal/Znaki zapytania
"Titus Andronicus" / reż. Jan Klata / Teatr Polski we Wrocławiu
"Brak klubu festiwalowego" wzbudził protest części teatralnych anarchistów, którzy wyrazili swój sprzeciw przez nabazgranie długopisem paru napisów na repertuarze WST przy wejściu do Dramatycznego. Strach wyjść na ulicę!

Rekordowa frekwencja na 33. WST

Liczba widzów na spektaklach tegorocznej edycji Warszawskich Spotkań Teatralnych przekroczyła 10 tysięcy, pomimo mniejszej niż w ubiegłych latach dotacji. To najwyższa frekwencja od czasu wznowienia festiwalu w 2008 roku.

Formuła, którą zaproponowaliśmy w tym roku sprawdziła się. Zgadzam się z krytykami, że na festiwalu zabrakło arcydzieł. Pokazaliśmy jednak tytuły, którymi żyje polski teatr. Stąd w repertuarze tegorocznej edycji znalazły się i klasyczne utwory, i literatura najnowsza oraz spektakle eksperymentujące z formą. Każdy teatroman mógł znaleźć coś dla siebie. I sądząc po rekordowej frekwencji, znalazł – podkreśla Tadeusz Słobodzianek, dyrektor Teatru Dramatycznego.

Statystyki mówią same za siebie:  33. WST zobaczyło 10111 widzów (średnia widzów na spektaklu to 280 osób), według danych Instytutu Teatralnego w 2012 roku – było 9149 (średnia – 169), w 2011 – 8000 (średnia – 163), w 2009 – 7500 (średnia – 197), a w 2008 roku – 7000 (średnia – 219).

Dla przykładu spektakl Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego „Położnice Szpitala św. Zofii” podczas dwóch pokazów zobaczyło w tym roku 1159 osób. Tymczasem w ubiegłym roku sześć pokazów „Tęczowej trybuny” tych twórców obejrzało 803 widzów – podkreśla szef 33. WST.

33 Warszawskie Spotkania Teatralne po latach przerwy wróciły do Teatru Dramatycznego. W tym roku widzowie mogli zobaczyć 14 spektakli dla dorosłych i 5 spektakli dla dzieci. Wyboru przedstawień dla dorosłych dokonał Jacek Rakowiecki, a dla dzieci Marek Waszkiel. 33. WST trwały od 18 kwietnia do 1 maja 2013 roku.
partnerzy.jpg