AKTUALNOŚCI - 33 Warszawskie Spotkania Teatralne / 18.04 - 01.05.2013

Spotkanie z Royem Kiftem po "Komedii obozowej"

 

Roy Kift autor „Komedii obozowej” w reżyserii Łukasza Czuja (Teatr im. Modrzejewskiej w Legnicy) spotka się z widzami 24 kwietnia o 19.45. W spotkaniu wezmą udział również twórcy spektaklu.

Roy Kift (rocznik 1943) – brytyjski dramaturg, aktor, reżyser. Absolwent romanistyki na Uniwersytecie Walijskim i kursów aktorskich w londyńskim Drama Centre. Od pół wieku pisze sztuki teatralne, słuchowiska radiowe, jest także autorem libretta operowego. Reżyserował na teatralnych scenach, w telewizji i radiu. Jego sztuki grano najczęściej w Wielkiej Brytanii i Niemczech, a najsłynniejsza „Stronger Than Superman” („Silniejszy od Supermana”, 1981) była hitem w niemal dwudziestu krajach, od Islandii po Nową Zelandię. Polska inscenizacja powstałej w 1999 roku „Komedii obozowej” („Camp Comedy”) jest jednocześnie jej światowa prapremierą na profesjonalnej scenie.

Poza działalnością dramatopisarską, za którą otrzymał liczne nagrody, Kift jest także tłumaczem sztuk teatralnych  (m.in. Moliera, Goldoniego, Suskinda), krytykiem teatralnym oraz gościnnym wykładowcą uniwersytetów w Berlinie, Bremie, Glasgow i Tel Awiwie. Pisze także m.in. przewodniki turystyczne po niemieckiej Nadrenii Północnej-Westfalii, gdzie aktualnie mieszka.

Na zdjęciu spektakl "Komedia obozowa" Teatru im. H. Modrzejewskiej w Legnicy

Znamy Laureatów Literackiej Nagrody Warszawy

 

 

 

 

22 kwietnia, w Teatrze Dramatycznym (Scena na Woli im. Tadeusza Łomnickiego) ogłoszono laureatów Nagrody Literackiej m.st. Warszawy. Do VI edycji zgłoszono 250 książek, laureatów wyłoniło jury pod przewodnictwem Andrzeja Z. Makowieckiego.

Joanna Kulmowa otrzymała nagrodę za cały dorobek literacki w kategorii "Warszawski twórca 2013".

Kazimierz Orłoś został wyróżniony w kategorii "proza" za książkę "Dom pod Lutnią", a Krzysztof Karasek w kategorii "poezja" za tom "Dziennik rozbitka".

W kategorii Literatura dziecięca - tekst i ilustracje zostali uhonorowani Dorota Sidor oraz Aleksandra i Daniel Mizielińscy za książkę "Gdzie jest wydra? - czyli śledztwo w Wilanowie". W kategorii Edycja Warszawska został nagrodzony Tomasz Mościcki za książkę "Teatry Warszawy 1944 - 1945".

Nagroda Literacka m.st Warszawy jest kontynuacją j tradycji wyróżnienia o tej samej nazwie, przyznawanego w latach 1926-38. Pierwszym jego laureatem był najstarszy syn Adama Mickiewicza - Władysław, ostatnim zaś (przed II wojną światową) Leopold Staff (1938). Nagrodą tą wyróżniono również twórców tak wybitnych jak Wacław Berent (1929), Tadeusz Boy-Żeleński (1933), Pola Gojawiczyńska (1935), Maria Kuncewiczowa (1937). W okresie powojennym istniały w Warszawie nagrody o podobnym charakterze, nie było jednak konsekwencji ani w nazwie, ani w zasadach ich przyznawania.

W 2008 r. Rada Miasta Stołecznego Warszawy przyjęła uchwałę reaktywującą Nagrodę Literacką m. st. Warszawy. Od tamtego czasu nagroda przyznawana jest corocznie w kilku kategoriach. Laureatami zostali m.in.: Tadeusz Konwicki (2008, kategoria "warszawski twórca"), Józef Hen ("warszawski twórca", 2009), Janusz Głowacki ("warszawski twórca", 2011).
 

Na zdjęciu laureaci /fot. Patrycja Mic/

Spotkania z twórcami po "Pawiu królowej" i "Filoktecie"

Zapraszamy dziś (23 kwietnia) na spotkania z twórcami spektakli "Paw królowej" Doroty Masłowskiej (Narodowy Teatr Stary w Krakowie) i "Filoktet" Sofoklesa (Teatr Polski we Wrocławiu), które odbędą się w Sali im. W. Zatorskiego w Teatrze Dramatycznym.

"Filoktet" - spotkanie o godzinie 18:45

"Paw królowej" - spotkanie o godzinie 19:30

Na oba spotkania wstęp wolny.

 

 

"Filoktet" w reżyserii Barbary Wysockiej na WST

„Filoktet” Sofoklesa z Teatru Polskiego we Wrocławiu na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych. Zapraszamy we wtorek, 23 kwietnia, o 17:00 i 21:00 do Teatru Dramatycznego na Scenę im. G. Holoubka.

Czy człowiek skazany na 10 lat wygnania, więzienia i upokorzenia, powinien wybaczyć swoim oprawcom w imię dobra narodowego? Czym zatem jest wyższy cel? Czy wreszcie może być uzasadnieniem dla masowej zbrodni? Takie pytania stawia premierowa w Polsce inscenizacja tragedii Sofoklesa w wydaniu Barbary Wysockiej.

Tym, co nie może nie poruszyć, jest aktorstwo. Sposób opracowania ról stanowi chyba najciekawszy dowód precyzji, z jaką twórcy podeszli do spektaklu. Aktorzy niejako ukryli się za postaciami, których gesty, mimika i intonacja stworzyły odrębne całości. I choć oglądamy całości artystycznie doskonałe (vide: Marcin Czarnik jako Filoktet i Adam Szczyszczaj jako Neoptolemos), to jednocześnie czujemy ich związek z - chciałoby się rzec - pełnokrwistą materią życia – notowała Katarzyna Lisowska na portalu kontrast-wroclaw.
 
Reżyseria, scenografia i opracowanie muzyczne: Barbara Wysocka
Przekład: Robert R. Chodkowski
Obsada: Marcin Czarnik, Adam Szczyszczaj, Wiesław Cichy, Rafał Kronenberger

Barbara Wysocka jest aktorką i reżyserką teatralną, chociaż w wywiadach przyznaje, że obie role są dla niej równie ważne. Barbara Wysocka (rocznik 1978) jest także skrzypaczką -  przed ukończeniem Wydziału Aktorskiego oraz Wydziału Reżyserii Dramatu krakowskiej PWSTW, studiowała grę na skrzypcach w Hochschule für Musik we Freiburgu. Dlatego krytycy podkreślają, że jednym z „bohaterów” jej spektakli jest właśnie muzyka. - Dla mnie wszystko związane jest z pewną formą, rytmem, wszystko, co robię, traktuję jak partyturę. – tłumaczy. Wysocka może się pochwalić Paszportem „Polityki” (2009), którym została wyróżniona w kategorii „muzyka poważna” za debiut reżyserski w operze, „wykazujący zdolność widzenia muzyki i słyszenia teatru”.

Wysocka - reżyserka jeszcze jako studentka szkoły teatralnej wspólnie z Janem Peszkiem przygotowała „Niby-Alaskę” według tekstów Harolda Pintera (2007), a także w tym samym roku głośną i chwaloną przez krytyków „Klątwę” w krakowskim Starym Teatrze. Dziś Wysocka wystawia na największych scenach w kraju. Chętnie sięga po klasykę i nie boi się jej uwspółcześniać - dość wspomnieć „Pijaków” Franciszka Bohomolca (2009, Narodowy Stary Teatr w Krakowie). Głośno było także o jej kolejnych reżyserskich pracach: „Kasparze” (wrocławski Teatr Współczesny, 2009), „Szosie Wołokołamskiej” Müllera (Teatr Polski we Wrocławiu, 2010), „Łagodnej” według Fiodora Dostojewskiego (2010, Teatr Polski w Bydgoszczy), czy „Lenzu”  Georga Büchnera (Teatr Narodowy w Warszawie 2011). Ostatnio, w kwietniu ubiegłego roku w warszawskim Teatrze Wielkim wystawiła „Medeamaterial” H.Müllera i P.Dusapina, a 30 września 2012 roku odbyła się premiera spektaklu „Woyzeck/Wozzeck” w jej reżyserii w Kammerspiele w Monachium.

/////
Czas trwania 80 minut (bez przerwy)
23 kwietnia, godzina 17.00 i 21.00
Teatr Dramatyczny, Scena im. G. Holoubka
Ceny biletów: 100/80/70/50/40 zł (bilety normalne)
90/80/60/40/30 zł (bilety ulgowe)
wejściówka 20 zł

Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standardowy; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif";}

partnerzy.jpg