AKTUALNOŚCI - 33 Warszawskie Spotkania Teatralne / 18.04 - 01.05.2013

„Filoktet” Sofoklesa z Teatru Polskiego we Wrocławiu na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych. Zapraszamy we wtorek, 23 kwietnia, o 17:00 i 21:00 do Teatru Dramatycznego na Scenę im. G. Holoubka.

Czy człowiek skazany na 10 lat wygnania, więzienia i upokorzenia, powinien wybaczyć swoim oprawcom w imię dobra narodowego? Czym zatem jest wyższy cel? Czy wreszcie może być uzasadnieniem dla masowej zbrodni? Takie pytania stawia premierowa w Polsce inscenizacja tragedii Sofoklesa w wydaniu Barbary Wysockiej.

Tym, co nie może nie poruszyć, jest aktorstwo. Sposób opracowania ról stanowi chyba najciekawszy dowód precyzji, z jaką twórcy podeszli do spektaklu. Aktorzy niejako ukryli się za postaciami, których gesty, mimika i intonacja stworzyły odrębne całości. I choć oglądamy całości artystycznie doskonałe (vide: Marcin Czarnik jako Filoktet i Adam Szczyszczaj jako Neoptolemos), to jednocześnie czujemy ich związek z - chciałoby się rzec - pełnokrwistą materią życia – notowała Katarzyna Lisowska na portalu kontrast-wroclaw.
 
Reżyseria, scenografia i opracowanie muzyczne: Barbara Wysocka
Przekład: Robert R. Chodkowski
Obsada: Marcin Czarnik, Adam Szczyszczaj, Wiesław Cichy, Rafał Kronenberger

Barbara Wysocka jest aktorką i reżyserką teatralną, chociaż w wywiadach przyznaje, że obie role są dla niej równie ważne. Barbara Wysocka (rocznik 1978) jest także skrzypaczką -  przed ukończeniem Wydziału Aktorskiego oraz Wydziału Reżyserii Dramatu krakowskiej PWSTW, studiowała grę na skrzypcach w Hochschule für Musik we Freiburgu. Dlatego krytycy podkreślają, że jednym z „bohaterów” jej spektakli jest właśnie muzyka. - Dla mnie wszystko związane jest z pewną formą, rytmem, wszystko, co robię, traktuję jak partyturę. – tłumaczy. Wysocka może się pochwalić Paszportem „Polityki” (2009), którym została wyróżniona w kategorii „muzyka poważna” za debiut reżyserski w operze, „wykazujący zdolność widzenia muzyki i słyszenia teatru”.

Wysocka - reżyserka jeszcze jako studentka szkoły teatralnej wspólnie z Janem Peszkiem przygotowała „Niby-Alaskę” według tekstów Harolda Pintera (2007), a także w tym samym roku głośną i chwaloną przez krytyków „Klątwę” w krakowskim Starym Teatrze. Dziś Wysocka wystawia na największych scenach w kraju. Chętnie sięga po klasykę i nie boi się jej uwspółcześniać - dość wspomnieć „Pijaków” Franciszka Bohomolca (2009, Narodowy Stary Teatr w Krakowie). Głośno było także o jej kolejnych reżyserskich pracach: „Kasparze” (wrocławski Teatr Współczesny, 2009), „Szosie Wołokołamskiej” Müllera (Teatr Polski we Wrocławiu, 2010), „Łagodnej” według Fiodora Dostojewskiego (2010, Teatr Polski w Bydgoszczy), czy „Lenzu”  Georga Büchnera (Teatr Narodowy w Warszawie 2011). Ostatnio, w kwietniu ubiegłego roku w warszawskim Teatrze Wielkim wystawiła „Medeamaterial” H.Müllera i P.Dusapina, a 30 września 2012 roku odbyła się premiera spektaklu „Woyzeck/Wozzeck” w jej reżyserii w Kammerspiele w Monachium.

/////
Czas trwania 80 minut (bez przerwy)
23 kwietnia, godzina 17.00 i 21.00
Teatr Dramatyczny, Scena im. G. Holoubka
Ceny biletów: 100/80/70/50/40 zł (bilety normalne)
90/80/60/40/30 zł (bilety ulgowe)
wejściówka 20 zł

Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standardowy; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif";}