Email Drukuj

SIERPIEŃ 2013
XIII Międzynarodowy Festiwal Sztuki Mimu

23.08 (Pt) SZATNIA Wrocławski Teatr Pantomimy (Polska)

24.08 (Sb) DARK TRYLOGY Tantehorse (Czechy)

25.08 (Ndz) AGUA DE LAGRIMAS Warszawskie Centrum Pantomimy

27.08 (Wt) Quartet DE.KRU (Ukraina)

29.08 (Czw) Modern Mime Evening/Wieczór Współczesnej Pantomimy”

30.08 (Pt) TELL ME THE TRUTH... Compaqnie Mangano-Massip (Francja)

31.08 (Sb) FOLLOW LIGHT Bodecker & Neander Company (Niemcy)

 

 

XIII Międzynarodowy Festiwal Sztuki Mimu
23.08.2013 - 31.08.2013

„SZATNIA”
Wrocławski Teatr Pantomimy

Narracja przedstawienia powstała na motywach fragmentów choreografii z archiwalnych spektakli Henryka Tomaszewskiego. Sięgnięcie do tych przedstawień, czerpanie ze źródła wrocławskiej pantomimy, to okazja do przybliżenia współczesnemu odbiorcy ducha sztuki Tomaszewskiego i jej specyfiki. Wykorzystana w pracy praktyka artystyczno-badawcza stworzyła nowy, oryginalny scenariusz, który korespondując z historią, kreuje nową jakość pantomimy wrocławskiej. Swoisty charakter wyprawy w legendarne już inscenizacje WTP to specyficzny rodzaj rekonstrukcji, odtwarzania tradycji, mierzenia się z nią oraz próba zrozumienia na nowo istoty teatru, który stworzył Tomaszewski. Przedstawienie powstało na motywach fragmentów choreografii z przedstawień Henryka Tomaszewskiego: Ziarno i skorupa, Strzelnica, Labirynt, Kobieta, Menażeria cesarzowej Filissy, Spór, Hamlet – ironia i żałoba, Rycerze króla Artura, Akcja – sen nocy letniej, Tragiczne gry.

scenariusz i reżyseria: Zbigniew Szymczyk
konsultacje choreograficzne: Ewa Czekalska, Leszek Czarnota, Jerzy Kozłowski
kostiumy i scenografia: Zofia de Ines-Lewczuk
reżyseria światła: Bary
obsada: Artur Borkowski, Agnieszka Charkot, Izabela Cześniewicz, Agnieszka Dziewa, Paulina Jóźwin, Mateusz Kowalski, Agnieszka Kulińska, Anna Nabiałkowska, Marek Oleksy, Aneta Piorun, Radomir Piorun, Monika Rostecka-Komorowska, Krzysztof Roszko, Mariusz Sikorski,Krzysztof Szczepańczyk, Zbigniew Szymczyk, Robert Wieczorek, Magdalena Górnicka(gościnnie)


„DARK TRILOGY”
Tantehorse

"Śmierć Markiza de Sade - On the Dark Road" / "Dante - Light in a Darkness" Teatr fizyczny i pantomima nowoczesna na tle czarnej groteski, surowej cielesności i poetycznej kruchości. "Śmierć Markiza de Sade - On the Dark Road", przedstawienie które jest pierwszą częścią Dark Trilogy (następna części to Virginie - In a Dark Place oraz Dante - Light in the Darkness), powstało ze snu i z wyboraźni, które zostały przygotowane w wolnych improwizacjach. Widz zostaje wprowadzony w fikcyjną galerię grzechów, w których pojawiają się i znowu znikają poszczególne obrazy śmierci. Imaginacja dopełnia i zarazem rozwija następną imaginację a historia istnieje tylko w samotnym procesie rozwoju. Jednym z podstawowych środków artystycznych jest oferowana niedorzeczność, która wzmaga indywidualną wyobraźnię widza i doświadczenie.

Nadejdzie śmierć i będzie miała twoje oczy... Surrealistycznie dekadencyjne bluźnierstwo w gatunku teatru fizycznego i mimu. "Dante - Light in a Darkness" jest ostatnią częścią trylogii teatralnej DARK zawierającą surrealistyczną i dekadencyjną poetykę z elementami teatru fizycznego i tańca współczesnego. Zaczynając motywem wygasającej miłości budzącej się w mgle wspomnień w części drugiej ("Śmierć Markiza de Sade - On the Dark Road"), pojawia się na scenie miłość namiętna, grzeszna, nałogowa. Jeżeli ktoś nie poczuł piekła, to trudno otworzy bramę raju. Z drugiej strony, kto nie przeżył raju, to trudno mu zrozumieć piekło. Piekłem nie jest nasze otoczenie, piekło istnieje w nas samych. Również każdy z nas może odnaleźć w sobie nadzieję do raju.

autorzy, reżyseria: Teatr Tantehorse i Petr Boháč
muzyka: Matouš Mef Hekela
światła: Martin Špetlík
obsada: Miřenka Čechová, Radim Vizváry

współpraca reżyserska: Petr Boháč
muzyka: Matouš Mef Hekela, J. S. Bach
scenografia, kostiumy: Petra Vlachynská, Lucia Škandíková

Teatr TANTEHORSE został założony przez Miřenkę Čechową i Radima Vizvarego. Tematem ich twórczości jest kontynuacja tradycji czeskiej pantomimy i równocześnie szukanie nowych form, które pantomimę wzbogacają i otwierają jej drogę dla konfrontacji ze współczesną światową twórczością mimu. Przedstawienia zespołu, które łączą sztukę mimu z teatrem i tańcem współczesnym, są aktualne, prowokujące.


„AGUA DE LAGRIMAS”
Warszawskie Centrum Pantomimy
Premiera spektaklu

Pan Jefferson jest leciwym i doświadczonym mistrzem perfumiarskim, cieszy się uznaniem od czasu stworzenia swojego bardzo popularnego zapachu. Ale niestety, moda przemija, a wraz z nią sława tego perfumiarza. Pewnego dnia puka do jego drzwi Frollo, osobnik tak paskudny że aż przerażający, który w zamian za nocleg i posłanie, proponuje mu zajęcie się obejściem. Chcąc poświęcić się bez reszty tworzeniu nowego zapachu, pan Jefferson przyjmuje tę jakże korzystną propozycję. Propozycję, której konsekwencje wkrótce nadejdą...

scenariusz i reżyseria: Lionel Menard
Współpraca: Bodecker & Nenader Compagnie
obsada: Maja Pieczerak, Ewelina Grzechnik, Marta Grądzka, Paweł Kulesza, Bartłomiej Ostapczuk.

Warszawske Centrum Pantomimy

Celem Warszawskiego Centrum Pantomimy jest tworzenie przestrzeni, w której możliwy jest prawdziwy rozwój sztuki teatru pantomimy. WCP jest organizatorem warsztatów, do których zapraszani są uznani artyści tej sztuki z kraju i zagranicy. Dużą wagę przywiązujemy do wspierania projektów teatralnych z dziedziny sztuki mimu oraz produkcji spektakli pantomimy. Wierzymy, że prowadzone na różnych płaszczyznach działania edukacyjne i artystyczne , utworzenie profesjonalnego zespołu teatralnego a także planowane publikacje wypełnią lukę powstałą po zamknięciu w 2001r. Warszawskiego Teatru Pantomimy oraz przyczynią się do wzrostu zainteresowania odkrywaną na nowo Sztuką Mimu.

 

„QUARTET DE.KRU ”

Quartet De.Kru to najbardziej znana grupa klasycznej Pantomimy z Ukrainy. Zespół tworzą absolwenci wydziału Pantomimy Kijowskiej Akademii Teatru i Cyrku. Artystycznym dyrektorem jest Liubov Cherepakhina, profesor Kijowskiego Narodowego Uniwersytetu Kultury i Sztuki. W swoich spektaklach starają się mówić o naszym życiu, często w groteskowy sposób. Inspiracją w ich pracy jest twórczość Marcela Marceau. Z jednaj strony podążają więc sposobem myślenia mistrza, z drugiej jednak ukazują różnorodność świata teatru pantomimy na swój oryginalny sposób. Quartek De.Kru jest laureatem licznych nagród teatralnych na Ukrainie. Ich spektakl, składający się z wielu etiud jest pierwszą w Polsce prezentacją Ukraińskiej Klasycznaj Pantomimy. Pantomimy czytelnej, zabawnej, czasem filozoficznej.

scenariusz i reżyseria: Liubov Cherepakhina
obsada: Antonina Vitriuk, Bogdan Svarnyk, Mykyta Cherepakhin, Viktor Chuksin

 

„MODERN MIME EVENING / WIECZÓR WSPÓŁCZESNEJ PANTOMIMY”

Wieczór teatralny, który stał się tradycją naszego Festiwalu. Pomyślany jako konfrontacja różnych technik, stylów i form w teatrze pantomimy. Do udziału w prezentacjach zostali zaproszeni artyści pochodzący z różnych miejsc na świecie, którzy zaprezentują charakterystyczne dla ich pracy któtkie formy teatralne. Nasz Festiwal jest jedynym festiwalem pantomimy na świecie, który decyduje się na takie działanie. Ten wyjątkowy wieczór swojego ostatecznego kształtu nabiera na kilka godzin przed samą prezentacją. Z całą pewnością można jednak powiedzieć, że spektakl, w którym zobaczymy kilkudziesięciu artystów będzie spetaklem różnorodnym, ukazującym często odmienne oblicza współczesnej sztuki teatru pantomimy. W czasie wieczoru będziemy mieli okazję oglądać również prezentacje Warszawskiego Centrum Pantomimy, na które złożą się etiudy Studia Pantomimy, Teatru Pantomimy Mimo oraz tegorocznej 6.edycji Międzynarodowej Szkoły Współczesnej Pantomimy. W Wieczorze Współczesnej Pantomimy udział wezmą między innymi: Teatr De.KRU (Ukraina ), Julia Domashec (Ukraina), Radomir Piorun,(Polska), Aneta Piorun(Polska),Mariusz Sikorski (Polska), Bartłomiej Ostapczuk (Polska), adepci Studia Pantomimy oraz uczestnicy tegorocznej 6 edycji Szkoły Współczesnej Pantomimy.


„TELL ME THE TRUTH...and other stories”
Compaqnie Mangano-Massip (Francja)

Przedstawienie powstało z inspiracji wierszami Jacquesa Préverta. Duet sceniczny opowiada historię pary, której związek obywa się bez słów czy czułych gestów. Ich relacja stała się sklerotyczna, naznaczona ciszą i brakiem komunikacji. Stoją oboje obok siebie, ale każdy sobie: ofiara i kat... Tylko kto jest kim? Nie można zaprzeczyć, że cierpią. To intenstywne, nieomal wyczuwalne, uczucie wdziera się w przestrzeń, staje się namacalne, wibruje wraz z najdrobniejszym ruchem postaci. Czas sentymentalnego rozstania odsłania ich ukrytą osobowość. Metafory piętrzą się nad zwykłą rzeczywistością, która, jako motyw przewodni, wdziera się coraz bardziej natarczywie, by skończyć jako deszcz listów. Czy to naprawdę koniec? Od 1997 r. Sara Mangano i Pierre-Yves Massip eksplorują teatr fizyczny, pantomimę oraz dramatyczną pantomimę ciała. Taka wizja teatru przyjmuje ciało za podstawę jakiegokolwiek materiału dramatycznego. W drugiej kolejności wykorzystuje się muzykę, literaturę, taniec i wszelkie związane z nimi formy ekspresji scenicznej. Owocem tych działań jest seria etiud. Każda ma swój unikalny styl, zainspirowany przez świat bajek i poezji. Te same baśnie i poezje posłużyły do stworzenia dramatycznej i estetycznej wizji teatru fizycznego. Spektakl wystawiany był we Francji, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Singapurze i USA.


„FOLLOW LIGHT”
Bodecker & Neander Compagnie

„Follow Light” najnowszy program genialnego zespołu tworzonego przez Alexandra Neandra, Wolframa Bocdeckera i Lionela Menarda. Najnowszy i z pewnościa najlepszy program etud jaki do tej pory zaprezentowali. W 1996 roku, ukończywszy studia w Ecole Internationale de Mimodrame de Paris pod dyrekcją Marcela Marceau, Wolfram von Bodecker i Alexander Neander powołują do życia Théâtre Mimo Magique. Od 2006 roku posługują się nazwą Compagnie Bodecker & Neander. Ich pierwszy spektakl zatytułowany „Silence” wygrywa nagrodę publiczności Berlin Audience Award, a kolejna produkcja, „Out of the blue” odnosi prawdziwy sukces zarówno wśród publiczności jak i krytyków. Para artystów prezentuje koncepcję „koncertu wizualnego”: podczas wspólnych występów z dużymi zespołami muzyków, jak np. Suttgarter Kammerorchester, londyński Arditti Quartet czy lipski Gewandhaus-Oktett, przed widzami odkrywają nowe, fascynujące połączenie pantomimy i muzyki. Podczas licznych światowych tournee Compagnie Bodecker & Neander przemierzają Europę, Azję, Amerykę Północną i Południową. Dzięki uniwersalnemu wymiarowi teatru wizualnego tej pary mimów, są oni szczególnie cenionymi gośćmi na międzynarodowych festiwalach. We współpracy z reżyserem Lionelem Ménardem zespół przedstawia musical „Bonjour Monsieur Satie!”– spektakl oparty na muzyce francuskiego kompozytora Erika Satie, będący hołdem dla jego życia i twórczości. Przedstawienie powstaje przy wsparciu Konzerthaus Berlin i wchodzi na stałe do programu tej instytucji. W listopadzie 2007 roku musical „Tulles et son ombre” debiutuje na scenie Philhamonie Luxembourg. Wolfram von Bodecker i Alexander Neander opowiadają historię młodego Tullesa w sposób barwny i poetycki przy akompaniamencie United Instruments of Lucilin do muzyki współczesnego kompozytora Martina Matalona. W lutym 2009 roku zespół odpowiada na życzenie publiczności: przedstawienie „Silence”, które okazało się sukcesem i weszło już do klasyki Europejskiego teatru pantomimy, doczekało się godnego następcy w postaci spektaklu „Deja-vu?”. Od 2012 roku możemy oglądać najnowsze dzieła duetu Bodecker/Neander „OPUS 4” a od 2013 spektakl „Follow Light”

Ponadto w czasie Festiwalu Warsztaty pantomimy, spotkania, wykłady, dyskusje, projekcje.