Email Drukuj

Jarosław Abramow-Newerly

MAESTRO

Orland Steinberg - stuletni skrzypek, Żyd i światowej sławy wirtuoz przyjeżdża w 1982 roku do Polski z pożegnalnym koncertem. Władze PRL-u chcą wykorzystać Mistrza do podbudowania wątłej reputacji międzynarodowej, fundują mu pobyt w dawnej siedzibie Branickich pod troskliwą opieką esbeków, szemranych urzędników i pięknej studentki. Również goście psują wirtuozowi sentymentalną podróż i zmuszają go do rozrachunku z własnym życiem. Najważniejsze pytania skierowane do Orlanda brzmią: Czy jego życie miało sens? Czy w XX wieku postawa artysty oddanego wyłącznie muzyce nie jest tchórzostwem?

 

 

OBSADA:
Julia Balsewicz
Piotr Kozłowski
Cezary Łukaszewicz
Mikołaj Muller
Paweł Pabisiak
Magdalena Popławska
Ewa Szykulska
Zdzisław Wardejn
Karol Wróblewski
Michał Żurawski


Reżyseria : Anna Smolar

Scenografia: Magda Maciejewska

Muzyka: Jan Duszyński

Choreografia : Anna Iberszer

Światło: Rafał Paradowski

Kierownik produkcji - Magdalena Romańska

Asystent reżysera - Mateusz Karoń


Wszystko zaczęło się od notatki, którą przeczytałem w gazecie. Mowa w niej była o tym, że Artur Rubinstein, mimo że zbliża się do setki, wciąż koncertuje. (Jarosław Abramow-Newerly o powstaniu dramatu)

Jest to być może najbardziej aktualny problem ze wszystkich poruszonych w tej sztuce. Możesz być największym patriotą polskim, ale gdy stajesz się osobą publiczną, zaraz wyciągną ci żydowską babkę, ciotkę albo dziadka. (Jarosław Abramow-Newerly o antysemityzmie)

Wywiad z Jarosławem Abramowem-Newerlym

W warstwie estetycznej "Maestro" to zderzenie dwóch światów - Ameryki, którą reprezentuje Orland i jego otoczenie oraz siermiężnego świata PRL-u lat osiemdziesiątych. Władze podejmują muzyka z honorami, chcą jego wizytę wykorzystać do celów politycznych, SB śledzi każdy krok artysty. Umieszczają go w małym muzeum pod Warszawą, aby go odizolować i mieć kontrolę nad jego pobytem. Spektakl opowiada o ostatnim dniu życia mistrza, spędzonym w klaustrofobicznym muzeum, razem z dekadenckimi Amerykanami, ubekami, pełnomocnikami ministra i z prostytutkami, które wcale nimi nie są? (Anna Smolar)

 

Etiuda filmowa o Maestro w e-teatr.tv


Prapremiera - 31 maja 2008 roku,  Scena Laboratorium Dramatu ul. Olesińska 21

 

Zdjęcie plakatu: Daniel Rudzki / Piotr Wacowski, lay out Langfuhr&Magenta

Czas trwania: 90 minut